عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

Commercial Photography

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی محصول یا کالا را به تصویری جذاب و هیجان انگیز تبدیل میکند. عکاسی صنعتی و تبلیغاتی خلق با دقت تصویری پیچیده و در عین حال نزدیک به سبک زندگی خودمان و واقعیت های پیرامون ما می باشد.

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی بجای نمایش صرف محصولات و کالا ها کمک می کند بیننده داستان را در ذهن خود مجسم کند. اینها نشان دهنده این مطلب هست که عکاسان تبلیغاتی و صنعتی چطور تمام انچه را که منتقدان و پژوهندگان تبلیغات بر جسته می سازند، به خوبی درک کرده اند و از آن برای آفرینش معنا در تبلیغات استفاده می کنند. این نوع عکاسی باید ایده را به فرمی ملموس تبدیل کند. طوری که برای بیننده کاملا آشکار و نشانگر موضوع کالا و فروش آن باشد.

دوربین-عکاسی-استودیوگلنس

دوربین عکاسی

پیدایش دوربین عکاسی به اتاق تاریک برمیگردد.اتاقی که هیچ نوری به آن راه ندارد و فقط تنها از طریق روزنه ای که در آن تعبیه شده تصاویر بصورت وارونه بروی دیوار یا صفحه ی روبروی روزنه نقش میبندد.

بعد ها ابعاد این اتاق کوچک و کوچک تر شد و به دوربین عکاسی تبدیل شد. حالا دوباره به موضوع اصلی که عکاسی تبلیغانی و صنعتی هست برمی گردیم.

چهار مرحله مهم در عکاسی تبلغاتی و صنعتی وجود دارد که میتوان اینگونه از آن نام برد:

  • نخست اینکه در عکاسی صنعتی و تبلغاتی نباید حس را با درک رومانتیک اشتباه بگیریم .
  • دوم آنکه در عکاسی تبلغاتی و صنعتی بیان را نباید با توضیح اشتباه بگیریم . این به این معنی است که عکاس تبلیغاتی و صنعتی هنرمند باید از تمام جزئیات که میخواهد به نمایش در بیاورد آگاه باشد و بتواند با عکس تبلغاتی و صنعتی آن را برای مخاطب بیان کند.
  • سوم این که واکنش مخاطبان به عکس های تبلغاتی و صنعتی به عنوان یک اثر هنری قابل اندازه گیری و محاسبه نیست.
  • چهارم‌ در عکاسی تبلغاتی و صنعتی فرم و محتوا مانند یک واحد یگانه در می آیند به طوری که غیر قابل تفکیک میشوند. در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی فرم بخشی جدایی ناپذیر از بیان هنری است .
دوربین عکاسی قدیمی- استودیو گلنس

تاریخچه عکاسی تبلیغاتی:

عکاسی در سال 1839 پدید آمد.در حقیقت در سال 1839  فاکس تالبوت و داگر در مورد راه های ثبت و تولید تصویر خبر داده اند. اما ایده ی عکاسی به یکی از اولین نمونه هایی که نشان از قدرت عکاسی در تبلیغات و صنعت دارد به میانه ی سده ی نوزدهم بر میگردد. در نمایشگاه 1855 اولین نشانه های این نوع از عکاسی و تاثیر آن بر روی فروش محصولات نمایان شد.

دیزدری(عکاس صنعتی) بر اقتصادی بودن فرآیند عکاسی تبلیغاتی تاکید کرد و گفت: “آیا عکاسی تبلیغاتی و تکثیر عکس یک مدل مبل  که مورد استقبال قرار گرفته امکان سفارشات انبوه را برای سازنده فراهم نمیکند؟”

در واقع از عکس های صنعتی و تبلیغاتی برای ایجاد میل و نمایش هرچه بهتر کالا ها بهره میگرفتند. شاخه ی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در تلاش برای بود که تصاویری خلق کند که تجسم بخش رویاها باشد.

در سال 1930 دوران دگرگونی های مدام عکاسی صنعتی و تبلیغاتی بود.در جایی جورج مویس (شرکت تبلیغاتی با مسئولیت محدود) اعتقاد داشت که این نوع عکاسی خالق رویاها و نیازهاست. این مدل نخست روش های ژورنالیستی را از آن خود ساخت و همچنین از طریق تلفیق تصویر و متن روایت را در خود گنجاند. در آن سالها عکاسان تبلیغاتی و صنعتی از سایه های تند برای القای حالات عاطفی و از نماهای نزدیک برای نمایش پرتره های طبیعی تر بهره می برند.

دوربین عکاسی لنس دار - استودیو گلنس

شروع تحولات اصاصی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

در حقیقت رابطه ی میان زیبایی و طبیعی بودن وجه عمده ی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در دهه ی 1930 بود. در دهه ی 1960 عکاسی تبلیغاتی و صنعتی نقش مهمی در توسعه ی فرهنگ سبک زندگی ایفا کرد. در سال های پس از آن به سمت فتومونتاژ پیش رفت و این سبک بیشترین نقش را در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی داشت.

بعد از آن سالها با اوج گرفتن صنعت مد شاخه ی جدیدی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی شکل گرفت. عکاسان مد با استفاده از تجارب گذشته تاثیر شگرفی در صنعت مد داشتند، و با ارایه عکس های جذاب و با تبلیغ فرهنگ سبک زندگی جدید و همسو با تولیدات پوشاک کمک شایانی به این صنعت  کردند.

عکاسان صنعتی عکس های جذاب با نورپردازی ها و ایده های تبلیغاتی نو و خلاق را با  هدف تحت تاثر قرار دادن هر سلیقه و سبک زندگی روانه بازار کردند و مجله های مد و تصاویر تلویزیونی و بیلبورد ها پر شدند از عکس های تبلیغاتی که مخاطبان میتوانستند خودشان درون لباس هایی متنوع و زیبایی که برایشان به نمایش در می آمد تصور کنند صنعت مد و پوشاک به یکی از قدرتمند ترین صنعت های جهان بدل گردید.

عکاسی نوین تبلیغاتی - استودیو گلنس

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در دنیای امروز

امروزه در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی شیوه و سبک های متنوعی عکاسی میشود، سبک های با تلفیق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی با فرم یا عکسهای مینیمال یا ترکیب عکس های صنعتی با رنگ های جذاب و پاستلی یا ترکیب صنعت و زیبایی و خلاقیت همواره و همیشه با این شعار که یک عکس به هزار حرف می ارزد پیش رو بوده و هستند.

با ظهور آمازون و فیس بوک و اینستاگرام باز هم این نوع عکاسی پیش رو تبلیغات بوده و اینبار عکس های صنعتی و تبلیغاتی نقش کلیدی تری نسبت به محصولات پیدا کردند. چرا که امروزه مخاطبان میتوانند با دیدن یک عکس تبلیغاتی و صنعتی بدون صرف وقت یا هزینه زیاد برای خرید یک محصول با دیدن عکس های تبلیغاتی و سفارش اینترنتی به کالای مورد نیاز خود براحتی دسترسی پیدا کنند.

نیاز تولید کنندگان به عکس ها یا ویدیو های تبلیغاتی بیشتر از گذشته بوده چرا که با کمک تبلیغات و عکاسی یا ویدیو براحتی میتوانند بازار و مخاطبان هدف خود را پیدا نموده و با ارایه محصول و عکس های تبلیغاتی و صنعتی جذاب و باکیفیت فروش خود را بالا ببرند.

امروزه عکاسی با استفاده از سال ها تجربه و حضوری موثر و مداوم با استفاده از  شیوه های گوناگون نقش مهمی  در بالا رفتن فروش  محصولات واحد های صنعتی و تجاری ایفا میکند.